Thursday, September 2, 2010

BeZa PR & MaRkETinG..

assalamualaikum!holaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa...:-))



subuh2 aku dah berblog hari ni..sebab nyer tadi bukak fb..lepas tu terbaca status si engku azmin (min ni kawan time study PR dulu & sekarang jadi producer kat media prima)..dia cakap media prima sekarang tengah cari PR exec..kebetulan aku memang graduan bach(hons) mass communication & media studies(public relations)..tiba2 hati aku terdetik nak explain pasal beza antara public relations officer & marketing officer..ramai orang yang masih confuse..(aku dulu pun dah part 2 baru betul2 paham beza antara dua nyer)hahaha :-p



sebelum tu...PRO yerrr bukan GRO...GRO tu PELACUR!!!jangan silap!! (*_*)


ok!jom tengok gambar2 ni dulu...












beza utama antara PRO & MO ialah...PRO buat keja untuk menaikkan nama company atau individu TETAPI mendapatkan financial profit bukanlah matlamat utama...manakala MO buat keja untuk mendapatkan financial profit untuk company atau invidu...



Public relations officer (PRO) :



orang paling kanan kepada CEO/individu.selalu nyer kalau kita tengok kat mana2 syarikat besar kat dunia ni..corporate com department/jabatan perhubungan awam/corporate affair (sama jer semua ni..tapi lain company lain gelaran nyer) mesti level dia dekat dengan level CEO kan?sebab nyer :



1)kalau ada apa2 kes berkaitan company CEO akan refer terus kepada PRO..si PRO ni pulak akan siasat segala punca masalah sampai ke akar umbi lepas tu dia akan report kepada CEO apa nak kena buat etc..kita amik contoh kes tanah runtuh di bukit antarabangsa. PRO bagi MPAJ ni akan panggil semua head of department meeting.PRO ni akan dapatkan jawapan daripada engineer semua yang involve,penguatkuasa etc..untuk tau punca & cara nak atasi kes tu.bila dah setel semua..PRO akan report kepada CEO MPAJ.lepas dah dapat report tu barulah CEO & PRO ni akan buat sidang akhbar explain segala..PRO kena ada kat sebelah CEO tiap kali ada press conference...sebab dia tukang jawab. PRO ialah pintu depan kpd sesebuah organisasi /individu.sebab tu kalau kita tengok bila ada org complain jer pasal apa2 masalah dalam surat khabar bahagian" aduan pembaca" esok tu mesti ada jawapan sekian sekian daripada "pegawai perhubungan awam syarikat bla..bla.."paling famous PRO hospital kerajaan sebab banyak sgt kes..hahaha



2)tugas PRO untuk org politik pun sama.cuma kekadang PRO di panggil "setiausaha
akhbar".sebab PRO ni memang banyak kena deal dengan media pun.nak jaga nama baik org politik tu semua.PRO kepada politician ni jugak yang menentukan jatuh bangun politician tu.presiden USA ke,PM ke,menteri2,adun2 segala (termsuk artis jugak).nama agak jahat bagi PRO ialah "spin doctor"..sebab keja nyer mencipta & meng"spin" kan issues tu sampai gempak..haha..kalo PRO ni tak pandai handle problems,jawabkan segala issues,bgi idea kat bos dia..alamat nyerrr...KALAH PILIHANRAYA!!kalau jahat PRO dia..jahatlah jadi bos nyer. contoh mcm Dato Najib dia upah APCO (PR consultant from israel) untuk pulihkan image dia kat mata malaysia & dunia.itu yang giigih duk kacau bubur lambuk sana sini bulan ramadhan ni..nak jaga image punya pasal..hahaha. (seriously..kalo korang semua orang PR mcm aku memang nak tegelak tengok perangai sesetengah orang/organisasi yang kekadang pahaper keja semata2 nak nama)...tu yang kekadang keluar perkataan..."perghhh!!!!PR dia hancor siot!!teruk giler!! " (*_*)







3)antara contoh tugas2 PRO ni nak menaikan nama individu/organisasi ialah dia sponsor programme sana sini,buat JOM HEBOH mcm media prima,celcom & maxis buat concert,beras faiza sponsor bersamamu,TM sponsor LE tour d langkawi...dan lain2..tujuan buat ni semua untuk mendapatkan nama baik syarikat.cth nyer macam beras faiza sponsor bersamamu..so penonton semua pun akan "oooo baikk bos faiza nih..bagus2!"..kalau politician derma atau redah kampung2.."bagussss dato najib ni..sanggup kacau bubur lambuk tengah2 panas dengan orang kampung mcm kita ni yekkkkk" (kata makcik2 senah)..hahaha



4)beza dengan MO..PRO tak semestinyer orang yang banyak cakap tapi harus BIJAK BERCAKAP BILA PERLU..silap cakap..hancur!!mana2 pun dia pegi PRO ni bawak nama individu/organisasi yang dia keja.





ok..tu sikit sebanyak pasal tugas2 PRO..





Marketing Officer (MO) :





1)kesimpulan yang senang..marketing kena buat benda yang dapatkan balik financial profit kepada individu/organisasi.contoh..jual products,properties segala..tak dapatkan duit untuk company..siap lah!!sile resign sekarang..kihkihkih...





2)MO tak perlu sangat jaga nama baik iindividu/organisasi..yang penting sales jalannnn...sebarang masalah dorang lepas kat PRO & bos2 jawabkan..mereka lepas tangan sajoh!!ada sales bermaksud ada gaji & masyukk bagi MO..




-------------------------------------------------
okeh!!tu sajer kot nak explain sikit2 pasal beza antara PRO & MO...harap2 dapat buat korang semua paham ek..kalau agak2 menguap baca ni..siler tido yerrr..yerrr saya tau bosannnnn...(*_O)


PERHATIAN!!kalo ada saper2 nak guna article ni untuk PR assignment..sile bayar royalty (perasan sungguh!bajet hebat)...kuikuikui... :-P