Tuesday, July 14, 2009

KriTiKaL @ TaK NiH??

hello kengkawan..

ok hari ni aku mcm rasa nk ckp psl virus H1N1... @ swine flu @ selsema babi...so korang blh la pilih nk pggil yg mn satu..ikut sedap rasa & lidah korang laa kan..kalo agak2 sebut selsema babi tu mcm haaraammmmm jer bunyi nyer & trbayang2 babi tu dpn mata..so elok la pggil virus H1N1 jer..;)

sikit info psl virus ni..knapa dia di panggil selsema babi coz kuman tu asal drp babi..tp dia x jangkit kt sekor pun babi tu..tp merebak kt manusia terus..hebat kan babi tu memperkebal kn diri dia dr virus tu..hehe..thats why bila tgh2 duk sibuk psl wabak ni tp sales babi tetap maintain..x jatuh pun sales & demand babi2 ni..tokey babi tetap jer kaya mcm biasa.selamba jer lg dorg memakan babi2 coz virus tu tak de dlm badan babi tu..org jer yg duk jd mangsa terbersin,hingus, mati, tutup muka sana sini guna mask,tissue coz virus babi tu..haihhh mmg babi tul babi nih. :-p

lg 1..aku penah ada baca this 1 article..konon nyer..virus H1N1 ni asalnya drp biological weapon kt USA tu..dorg mmg cipta weapon yg contain virus ni..khas tuk serang org2 islam bila perang..tiba2 tah mcm mn dgn kuasa Allah..weapon tu trlepas ke tgn org yg tak sepatutnya & virus tu pun tersebar..that's why kalo korang perasan wabak ni antara terawal start kt USA..haaaaaa

ok..smlm report ckp mangsa virus ni kt msia dah 700 org & minister ckp keadaan masih trkawal & tak membimbangkan..tp kenapa still ada lg beberapa skolah yg kena tutup & kuarantin???

aku perasan time mula2 virus ni merebak kt skolah2 kt area2 skolah anak org kaya..asunta la,ttdi laa..brtambah menjadi2 pas cuti semester hari tu...yer la kan..kata anak2 org kaya..so time cuti tu sure dorg g oversea kan??bila balik tu yg jd jangkit sana sini tu..(statement yg nk kena cili mulut..huhu) moral of the story..sila la cuti2 malaysia jer..huhu

lg 1..patut nya 24-25/7 ni aku ngn kwn2 time diploma dulu dah rancang nk g perlis..tgk wedding rahim + cuti2 malaysia gak...dh siap arrange nk share keta & tong2 minyak,tol..( aku dh siap standby buku 555 tuk kwn2 aku ;p ) dh excited gler nk g tiba2 smlm dpt sms dr aida a.k.a ketua kelas.."hanim sori aku x dpt gi..kesian kt anak aku kena travel jauh..lg pun kwn aku yg duk kt perlis ckp..SELSEMA BABI KT SANA TGH TERUK GLER..DORG PUN KENA KUARANTIN..."(haihhh cancel lg lah ko nk gi bercuti hanim oiiiiiiii...sob..sob)

persoalan nyer ialah..kalo betul dorg kt perlis tu kena kuarantin lg2 coz dorg kt sempadan msia-thailand..so maknanya sebenarnya wabak ni lg teruk dr yg kita sangka..kata kan kalo news ckp dlm 700 cases jer...aku rasa sebenarnya lebih drp tu..coz sometimes government policy tak nak ckp bilangan sebenar adalah utk jaga tourism industry..coz kalo hebah2 kan sgt bilangan sebenar..nti org takut nk dtg sini for holiday..lg2 zmn gawat ni...brtambah2 gawat la jwb nyer kalo tourism industry pun malap..so antara caranya ialah...sekat news dr report hal yg sebenar..

hurmm nampak gaya nya tak sia2 aku amik degree in public relations(PR) dulu..mmg sgt2 berguna time crisis mcm ni..tuk kita fikir secara kritikal & logik..(ckp smbil penuh bangga & kembang hidung..muahaha..matilah ko kena panah petir hanim.. ;p )

p/s: antara lain keja PR ialah tuk cover & sorok selagi blh benda2 yg blh mengaibkan company @ government...huhuhu (*_*)

apa2 pun..aku tak jd lagi nk gi holiday!!uwaaaaaaaaaaaaaaa ;((

No comments: