Wednesday, February 19, 2014

Bekal..bento..tapau..

Assalamualaikum..

Aku suka dengan topik astro awani hari ni pasal tapau makanan dari rumah untuk ke pejabat..

Semenjak aku kahwin & mr.jeff dan start kerja ni,memang hari-hari aku bekalkan dia makan tengahari.sebab dia jenis kerja yang datang ofis hanya untuk punch card ,lepas tu dia dan kawan-kawan akan keluar buat kerja di tempat-tempat clients merata ceruk lembah klang ni.jadi dia makan tak tentu masa dan tempat.aku kesian kat dia macam tu makan tak tentu hala.so aku ambil keputusan untuk sediakan bekal untuk dia.kebetulan masa sebelum kahwin pun masa kerja kat johor,hari-hari dia bawa bekal ke tempat kerja.subuh dah bangun masak sendiri.semata-mata sebab nak jimat kumpul duit untuk belanja kahwin..huhu..

Jadi rutin harian aku setiap hari bermula lepas solat subuh dalam 6.45am (sebab mr.jeff keluar pergi kerja 7.30am ).aku akan masakkan sekali sarapan untuk family.nasi goreng ke,mee goreng ke..apa-apa jer la yang terlintas masa tu.sambil-sambil sediakan sarapan tu,sediakan juga lauk untuk bekalan mr.jeff.Alhamdulillah mr.jeff ni jenis simple sangat makanan dia.cukuplah satu lauk.so aku selalu masak ayam goreng kunyit atau eggs fuuyoong atau pun ayam goreng tepung dengan bawang.aku suka masak lauk-lauk kering macam ni sebab tahan lama dalam bekas.tak basi dan kebetulan pulak,memang itu mr.jeff suka..

Kalau dia kerja hari sabtu pun aku bekalkan.sebab walaupun separuh hari,tapi jadual dia tak menentu.kadang-kadang sampai petang juga.aku sebagai isteri happy bila dapat sediakan bekalan makanan untuk suami.sebab kita tau dia makan air tangan kita (walaupun simple) dan dapat berjimat juga (maklumlah sekarang semua benda mahalll).

Aku pernah tanya mr.jeff .."abg tak malu ke bawa bekal?sebab orang-orang melayu ni(bukan semua) kadang-kadang dia padang lekeh kat orang-orang bawak bekal ni.cakap kedekutlah,pokailah,takut binilah "..then dia jawab "apa nak dimalukan.lagi malu bila tak makan sebab tak ada duit dan bukan tugas kita nak puaskan hati diorang..".. hurmm..betul tu..

No comments: