Monday, February 10, 2014

Buat Layan tak layan jer..

Assalamualaikum..

Minggu lepas aku ke kedai buku popular di salah satu shopping mall area ampang.aku masuk kedai buku tu awal 15 minit dari mr.jeff yang ke tandas.

Sedang aku asyik pilih-pilih pen untuk nak beli,tetiba datang seorang apek tua ni (hampir 70 tahun kot umur dia) kat seorang sales girl melayu yang tengah susun apa entah kat lantai tu..

Uncle : hello, mana saya boleh dapat itu MANICURE set ya?(dia tanya sangat bersopan nadanya)

Sales girl : ohh itu PENSEL TEKAN ya?you pergi itu kaunter(sambil cakap acuh tak acuh tunjuk ke kaunter jual pen & pensel tekan mahal)

Aku perhati jer dari tempat aku berdiri.uncle tu pun terkebil-kebillah berdiri kat kaunter tu sambil tenung pen & pensel tu.sales girl tadi yang ada kat sebelah buat bodoh jer.aku rasa kesian dan terus ke uncle tu..

Aku : excuse me uncle,maksud you manicure set such as ketip kuku semua tu right?

Uncle: yes..yes..where can i get it? (Sambil tersenyum)

Aku pun cakaplah kedai kat ground floor ada jual & terangkan betul-betul lokasi kedai tu.dia pun cakap terima kasih banyak-banyak dan berlalu pergi.sales girl tadi??masih lagi duduk sebelah tu dan buat tak tau dengan muka ketatnya..

Aku tak geram pasal sales girl tu tak paham apa tu manicure set.tapi aku geram dengan sikap acuh tak acuh dia & muka ketat melayan uncle tu.apalah salahnya dia berdiri kejap ikut uncle tu ke kaunter dan tanya betul ke tidak apa dia tunjuk tadi.mesti uncle tu akan terangkan kat dia apa maksud manicure set dalam melayu.ini bila dia buat macam tu,nampak macam pepatah "bodoh sombong"...

ishhhh aku cukup pantang bila orang  berkasar dengan warga emas..

No comments: