Tuesday, March 24, 2009

KeNaPa PeRLu Di HiNA???

hello kengkawan!!

ini adlh post kedua aku tuk hari ni (selasa) =D

dlm paper hari ni ada tulis satu fmly ngn 5 anak kt Terengganu..dorg ni 1 fmly nk murtad.sebab apa??TAK TAHAN DI HINA SEBAB MISKIN!!
si suami keja jual besi buruk.dorg 1 fmly sntiasa kena hina ngn org kg,jiran2.rumah dorg sllu kena baling batu smpi pecah tingkap,anak2 dorg pun kena buli,smpai kan paip air yg dorg sambung drp surau pun org kg pecahkn.
dorg 1 fmly x paham knpa org kg benci gler ngn dorg coz dorg pun org situ gak.bukan pendatang.bezanya DIA MISKIN!! sampai ke satu tahap 1 fmly ni tido kt satu gereja tu coz paderi dh janji nk tlg dorg.Tapi kuasa Allah tah mcm mana jabatan agama dpt tau psl ni then baru la nk g jumpa fmly ni & jnji nk tlg..haihhh :-(

ramai org miskin dlm dunia ni apa2 agama pun..dorg akan trtarik tuk convert to kristian.knpa??coz mubaligh2 kristian ni pandai..org2 kristian nikn kaya2 & dorg kuat derma tuk tabung mubaligh ni.kerja mubaligh ni g kt tempat2 org miskin & tlg..then lama2 org miskin tu pun trtarik pastu convert tu kristian..:-(

ok..aku bukan nk citer psl mubaligh tu kt sini..tp nk citer psl KENAPA ORG2 KG TU NK HINA ORG MISKIN??aku x rasa org2 kg tu smua org2 kaya.kalo ada pun kategori senang, tp bukan kaya.jadi kenapa perlu sombong?aku mmg benci tul ngn org brlagak ni.ok la org kaya jutawan tu mmg sah2 rr brlagak kn..tp dorg brlagak kita smua tau mmg dia kaya..
tp yg aku bengang tu..ni haa yg x brapa nk kaya tu...aduyaiii brlagak poyo bukan main.senario ni bukan kt kg tu jer tp aku tgk dh merata2.

tlg la jgn nk hina org!!rezeki yg ada tu kita share la sama2.i'allah Allah ganti kn yg lain kt kita.hidup ni jgn la trlalu brkira & mendongak ke atas..pandang juga ke bwh coz hidup ni mcm roda..bila dh biasa pndang bwh..bila kita jatuh,kita x sakit sgt.

dlm bsnes ni lg aku nmpk beza nya hati org kaya ngn org biasa jer..katakn kalo nk oder makanan..kalo org kaya tu tnya smpi 10 kali quotation & nk murah selagi boleh.then tetamu lak x nk jmput ramai..konon2 nk P & C..tp beza ngn org biasa ni..dorg x brkira sgt bab harga & selagi blh nk oder byk coz takut tetamu ramai dtg & x cukup mkn.dorg nk semua org kenyang perut suka hati :-)
yer la kan..sesekali bg org mkn..sedekah tu kann..bila time ada rzki,duit lebih tu dorg nk la sedekah,buat mkn2 sikit.

papepun aku blajar 1 benda ni..org miskin tu walaupun dorg miskin tp hati dorg kaya..org kaya ni walaupun kaya tp hati dorg miskin..nauzubillah..:-(

No comments: