Thursday, November 26, 2009

BeTUL Kerr KiTe MakSudKAn??

*this is a story of a girl who cried a river and drowned the whole world*

kita selalu cakap bila kita di landa musibah or duka citer..kite sure ckp..
"TAK PERRR ADA HIKMAH SEMUA TU..AKU REDHAAAAAAAAAAAAA..!!

kalo kita betul2 redha...kita tak kan penah ungkit benda tu...sampai mati..biar la kita pendam sendiri & kt Allah jer tempat kita nak mengadu,mengeluh...habis2 pun tulis kat diari..

tapi kita kan manusia biasa...tak sekuat itu tuk pendam & benar2 maksudkan ungakapan redha tu...
contoh?? kita ada barang yg kita sayang..contoh nyer laptop sony..tibe2 ada satu hari...laptop tu hilang kena curi..sure lah kita nanges mcm gler kan??..dah la benda tu mahal then banyak lak benda2 penting dlm tu..kita pun report kat polis,ngadu kat org yg kita sayang psl hilang tu...then ckp ,pujuk kt hati sendiri..TAK PERR..AKU REDHA ..TU BUKAN REZEKI AKU..ADA HIKMAH NYER & SURE ALLAH GANTI KAN NGN YG LEBIH BAIK!!!
OK !! patut sampai situ jer luahan,keluh kita kan??tapi tu tak mungkin akan terjadi..

dah bertahun benda tu hilang pun or maybe sampai mati kita still akan duk ingat,ungkit psl tu..ayat klise yg akan kita dengar.."aku dulu ada laptop sony mcm tu..tapi dah hilang!!^%^$%^ punyer pencuri!!".."haihhhhh best nyer ko ada tu...bile lahhhhhhhhhhhh aku nak dpt aku nyer lak??"..."kannnn best kalo aku ada mcm tuuuuuuuuu.."

benda2 ni aku ckp bila kita di landa musibah or duka citer or kehilangan...tak kisah la barang2,tender,manusia,cinta dan kekasih...keluh kesah yg sama gak akan keluar..just tukar terbalik jer susunan ayat atas tu...

percaya la....bila kita ckp kt mulut..aku redha,ada hikmah...tapi dlm hati paling byk pun 80% jer kita redha...lagi 20% kita mengeluh,sedih & bertanya2..kenapa??kenapa??kenapa ni jadi kt aku??
semua ni sebab...kita hanya manusia biasa yg ALLAH jadi kan penuh dengan emosi...dan sgt2 lemah bila di uji...

p/s :coretan di atas aku tulis & nasihat tuk diri sendiri gak yg kadang2 aku kuat mcm batu karang kat laut..kadang aku sgt2 lemah mcm agar2...kuat mana pun batu karang bila kena tsunami..tercabut,berderai gak..(T_T)..
aku sentiasa berharap & berdoa aku akan terus kuat & tabah..
dan selalu pujuk hati...
ALLAH HANYA UJI ORG YG MAMPU UTK LALUI UJIAN TU JERR.. :)

*ok2 dah habis tulis..gi sambung keja balik hanim..(*_*)*

No comments: